Enorm interesse for kunstig intelligens – er det en «hype» ?

Fra frokostmøte i Tromsø 07.03.24 arrangert av Næringsforeningen i Tromsø-regionen, sammen med ATEA, UIT, Sparebank1 Nord-Norge og Sopra Steria.

Kunstig intelligens har tatt verden med storm det siste året – og det er enorm interesse om temaet. Så også på dagens frokostmøte om kunstig intelligens i praksis: Fra implementering til konkurransekraft💪

Frokostmøte ble arrangert av Næringsforeningen i Tromsø-regionen i den såkalte «Rødbanken», sammen med samarbeidspartnere som ATEA, Sopra Steria, UIT – Norges Arktiske Universitet og Sparebank1 Nord-Norge. Det var fullt møterom og egentlig overtegnet deltakerliste, med venteliste. SÅ det viser at også i Tromsø er det mange som vil lære mer om kunstig intelligens. Eller det en «hype – som en av mine samtalepartnere spurte seg selv, under en av kaffepausene. For det et et faktum at «alle» nå føler et behov for å være med på bølgen, og stadig nye AI-tilbud kommer på markedet. Som jeg sa til min «kaffevenn» – det er underlig hvor mange AI- eksperter som er kommet til det siste året…..

Bilde fra innlegg fra ATEA - som viser hva de ansatte ønsker å bruke AI til

Det som er fakta, er at kunstig intelligens ikke bare er en teknologi, men gir mange bedrifter og organisasjoner en strategisk mulighet som kan gi virksomheteen økte konkurransefortrinn, mer innovasjon og dermed også økonomisk gevinst. vekst. Altså øke konkurransekraften. På litt sikt kan det å ikke være med på utviklingen, være et stor hinder og gjøre at man taper mot konkurrentene. Men et klart råd, er å også ikke kaste seg på det «første og beste», men følge med og gjøre skikkelige vurderinger for hvordan man tar det i bruk på en sikker og bærekraftig måte.

Noen viktige lærdommer fra frokostmøte var bl.a.:

– Vi trenger å øke kunnskap og fokiset å hvordan vi «promter»; altså hvordan vi gir kunstig intelligens instrukser. Fot mange ser på dette som nærmest et «google-søk», og gir dermed KI-verktøyet for svake instrukser. Dermed blir leveransen dårligere, enn hva som ligger i det store potensialet. I såfall er det ikke selve KI som er begrensingen, men vi som brukere, som ikke har kompetansen til å gi gode nok instrukser.

– Vi må forberede oss til en hverdag med mange ulike AI- verkøy som vi må forholde oss til. Men flere av de som innledet på frokostmøte, tok til ordet for en stegvis utrulling av dette og med en ansvalig bruk, som særlig tar innover seg sikkerhet til data, men også selve spørsmålet om det er områder vi overhode skal bruke AI/KI i virksomheten.

– Vi har lenge hatt ulik AI- verktøy, men det nye nå er hurtigheten i utviklingen, og f.eks kom Chat GPT for vel et år siden, og er nå nesten utdatert i de versjonene som da ble lansert. Det er nok også noe av grunnen til den enorme interessen.

– Kunstig intelligens vil altså være svært viktig drivkraft for nesten enhver virksomhet og sektor fremover, og vil bidra til økt produktivitet, kvalitet og sikkerhet

– Viktig å huske i den fasen vi er nå, at kunstig intelligens (AI/KI) IKKE er et mål i seg selv, men skal være et nytt verktøy i arbeidet med å skape kundeverdi og nå forretningsmål (som bedrift).

Et interessant frokostmøte, med mye som var kjent fra før, men samtidig var det interessant og spennende å se hvilke innfallsvinkler og løsninger de ulike organisasjonene har gjort, for å henge med i utviklingen. For vi kan vel være enig – utviklingen går utrolig fort, men KI er ingen hype…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.