Situasjonen i luftambulansetjenesten i Nord-Norge vekker stor bekymring. Men dette er en varslet krise. Flere advarte mot dette, da en vital og viktig samfunnsoppgave ble satt ut på anbud!
Luftambulansetjenesten opplever nå en stor krise som får stor oppmerksomhet fra politikere og media. 14 måneder før kontraktsvinner Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) tar over for dagens operatør, det Tromsø-baserte selskapet Lufttransport AS, holder tjenesten på å bryte sammen. Fly står på bakken, fordi piloter og teknikere, naturlig nok søker seg bort fra selskapet som driver tjenesten nå eller kjenner så stor personlig belastning ved å finne ut at jobbene deres blir borte, at sykefraværet naturlig nok går opp. Denne situasjonen er en direkte konsekvens av at denne samfunnskritiske tjenesten er satt ut på anbud. Et anbud uten virksomhetsoverdragelse, som medfører at den besparelsen som den nye operatøren naturlig nok ønsker seg, er å finne i å presse lønns- og pensjonsvilkårene til det personellet som er selve ryggraden i tjenesten -altså pilotene og teknikerne.
NrK Troms 7.5.18: Presset mot helseministeren øker – nå må Høie svare i Stortinget
Aftenposten 6.5.18: Krise i luftambulansetjenesten i Nord-Norge – Tromsø-ordfører vil ha gransking
I realiteten er dette ren sosial dumping! Skal vi som samfunn kunne leve med at nøkkelpersonell presset ut av tjenesten, fordi de som de aller fleste, ikke kan godta et slikt kutt i egne betingelser? Eller har noen forregnet seg, fordi man antok at dette nøkkelpersonellet ville bli værende uansett. Når det nå ikke later til å bli slik, vil vi etterhvert, sitte igjen med personell som kan lokale forhold dårligere og dermed blir sikkerheten redusert. Så samfunnet – representert ved de regionale helseforetakene og Luftambulansens Helseforetak (LAT HF), har altså «tradet» lavere kostnader basert på sosial dumping, med større usikkerhet mannskapssmessig og dermed fått mindre kvalitet. Dårlig bytte – spør du meg og sannsynligvis de fleste innbyggere her nord.
iTromsø 6.5.18: Åpent brev fra pilot «Jeg har gitt klemmer til pårørende, og holdt de i hånden når deres nærmeste ligger intubert på båren. Å være luftambulansepilot handler om så mye mer enn å sitte i cockpit, og det vet vi som jobber her!»
Jeg husker tilbake til 2017, når renovasjonstjenestene i Oslo brøt sammen etter akkurat samme type anbuds-overtaking. Da måtte Oslo kommune selv overta hele ansvaret. Nå kan man sikkert leve en liten stund med at søppelet vårt ikke blir hentet (selv om krisetilstanden også vil inntreffe etterhvert). Men her snakker vi ikke om søppel, men om liv og helse, slik som fødende, folk med alvorlig hjerteinfarkt, pasienter utsatt for alvorlige ulykker rundt om i landet.
Hvorfor ta risikoen med å konkurranseutsette slike vitale og livsviktige oppgaver som luftambulanse?
Istedet bør all ambulansetjeneste være i offentlig regi!
Slik jeg ser hele denne saken, så er den viktig bekreftelse, på at ikke alle samfunnskritiske og livsviktige oppgaver, egner seg til å settes ut på anbud.
Men bør være en oppgave i det offentliges egen regi. Så derfor må man heller ansatte alle piloter, operativt og teknisk ambulansepersonell i LAT HF, på samme måte som de øvrige «kjørende» ambulansene. Innleie av selve flyene kan selvsagt gjøres på anbud, men ryggraden i ambulansetjenesten, alle menneskene som står på for å gjøre hverdagen vår tryggere, de må være offentlig ansatte.
Dette er nok et eksempel på at helseforetaksmodellen er overmoden for avvikling, men det er tema til en helt egen blogg….
Kommenter gjerne på Facebook-siden min: Facebook.com/JarleHeitmann