Det har ordnet seg for Sonja Næss, som har fått brev fra Tromsø kommune om at hun får refundert nesten 1800 kroner i betalt feieravgift.
Jeg tok opp saken i formannskapet i forrige uke og var fornøyd med at kommunen kommer til å forbedre rutinene, slik at innbyggeres henvendelser behandles ordentlig.
Blogget om saken 6.2.18: Sonja har verken pipe eller ovn, men kommunen krever feiegebyr
Bladet Nordlys 13.2.18: Feiende flott seier for ovn- og pipeløse Sonja – slipper å betale avgift
Stabssjef Oddgeir Albertsen i Tromsø kommune svarte på vegne av administrasjonssjefen og lovte i formannskapet i forrige uke å forbedre kommunens rutiner for registrere klager til kommunen som kommer inn muntlig. Sonja Næss hadde i sju år ringt og ringt til kommunen og klaget på at hun blir fakturert for feiegebyr selv om hun har verken ovn eller pipe. Det syntes jeg var urimelig og tok derfor opp saken, som nå har funnet en god løsning. Samtidig etter går nå kommunen sine rutiner på når innbyggere klager.
Som politiker i en ombudrolle, er det min klare oppgave å fremme og hjelpe innbyggere, slik at kommunen behandler de skikkelig og med rimelighet. Derfor er jeg nå glad for at saken med Sonja fant sin løsning.
TIPS meg gjerne om flere saker, hvor vi politikere bør bruke vår ombudrolle for kommunens innbyggere.