Samfunnskontakt med suksess

Illustrasjonsbildet er laget av KI-bildegeneratoren Midjourney.
Illustrasjonsbildet er laget av KI-bildegeneratoren Midjourney.

Hva innebærer en vellykket samfunnskontakt for en bedrift eller organisasjon, som ønsker å få igjennom et prosjekt, en utbygging, et spesielt vedtak etc. Hvorfor oppnår vi ikke noe som helst? Hvorfor går det offentlige som sirup?

Det er spørsmål jeg ofte får fra ledere i disse sektorene, siden jeg har vært folkevalgt i mange år, og har noen meninger om hvorfor de ikke oppnår det de ønsker. Ofte dreier det seg om at de snakker med feil folk, på feil tidspunkt og med feil budskap. «Stopperne» kan være vanskelig å identifisere, og det kastes bort mange ressurser på nytteløs samfunnskontakt – altså når det gjelder å oppnå en slik målsetning. Samfunnskontakt kan også være om oppnå et bedre omdømme eller positivitet i lokalsamfunnet.

Det er vanskelig å vurdere enkeltprosjekter, uten å få sett hvordan man har gått frem for å drive samfunnskontakten. Ofte vil «stopperne» være de samme, og det er de som må identifiseres. Men jeg har oppsummert 10 korte prinsipper som jeg tror bør/må være tilstede og implementeres for å oppnå gjennomslag og suksess i det man ønsker å oppnår. Eller rett og slett at en bedrift/organisasjon oppnår en sterk og positiv tilstedeværelse i lokalsamfunnet:

1. Forståelse av samfunnets behov: Utføre analyser og lytte til lokalsamfunnet.

2. Transparens: Kommunisere åpent og ærlig om bedriftens/organisasjonens planer og aktiviteter.

3. Engasjement: Delta aktivt i lokale arrangementer og være synlig for samfunnsmedlemmer.

4. Samarbeid: Bygge partnerskap med lokale organisasjoner, myndigheter og andre aktører.

5. Ansvarlighet og bærekraft: Implementere bærekraftige praksiser og ta ansvar for eventuelle negative konsekvenser.

6. Samfunnsengasjement: Investere i samfunnsprosjekter som utdanning, helse og miljøvern.

7. Kommunikasjon: Utvikle en sterk kommunikasjonsplan og bruke ulike kanaler for å informere samfunnet.

8. Tilgjengelighet: Ha klare kanaler for tilbakemeldinger og svare raskt på henvendelser.

9. Kultur og verdier: Sikre at bedriftens verdier samsvarer med samfunnets forventninger.

10. Evaluering: Regelmessig måle og evaluere effekten av samfunnskontakt-initiativene.

Hva tror du? Er det noe som er overdrevet eller mangler ?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.