Tromsø International School (TRINT), en friskole i vekst! Skolen ble åpnet i januar 2011 for 11 elever. Når skoleåret 2017-2018 starter i august har vi nå 88 elever på lista. Dette er all-time-high som flere av lærerne mine ville sagt det.
Vi er stolte og ydmyke over den positive responsen vi får fra både elevene og foreldrene lokalt og International Baccalaureate Organization (IBO) globalt.
Hva er IBO? Hva betyr en internasjonal utdannelse? De fysiske forskjellene ser man fort når man kommer inn i skolens lokaler; undervisningsspråket og det sosiale språket er engelsk, på alle vegger ser man ord og bilder som tilhører IB sin filosofi og rammeverk, vi har små klasser og små klasserom. Går vi litt mer inn i skolekulturen og ser på timeplaner, planlegging, samarbeid, forventninger og krav vil man se at lærerne må følge IB sin struktur på planlegging, elevene har lengre dager, lærerne har mer tilstedeværelsestid og flere planleggingsdager enn i offentlige skoler. Betyr det at de jobber mer? Nei, det betyr at lærerne og skoleledernes tid er organisert på en annen måte. IB krever samarbeid og et holistisk syn på elevens læring, IB krever at team-koordinatorene gjennomgår planleggingen som lærerne har gjort og gir tilbakemelding på dem, IB krever at skolelederne tar aktivt del i kursing og personlig utvikling, IB krever at skolelederne besøker klasserommene i ulike undervisningssituasjoner. Hvorfor? Fordi de mener at dette fremmer elevens læring og trivsel.
For kommentarer eller tilbakemeldinger – lik og del gjerne på Facebook-siden «Glad i Tromsø»
En IB godkjent skole blir prøvd i alt, de har tilsyn på alt ved skolen hvert 4-5 år. TRINT skal ha evaluering i 2018, da har skolen vært autorisert som IB World School for både barnetrinn og ungdomstrinn siden 2013/2014. Dette er en kvalitetssikring på det pedagogiske arbeidet som skolen tilbyr. En evalueringsprosess innebærer at en komite fra vår hovedorganisasjon, IB Global Center i Cardiff kommer på befaring og er på skolen i tre fulle dager. Da gjennomgår de blant annet lærernes planer, elevarbeid, pedagogiske utviklingsplaner, styrets planer, budsjett og fysiske forhold. De intervjuer lærere, elever, foreldre, styrerepresentanter, ledelsen, merkantilt personale osv. Det er en utmattende og lærerik prosess og skolen er på tå hev tre dager til ende.
Så er det bare å vente. På rapporten. Fikk vi noen gule merknader som betyr at vi har fått merknader som vi må utbedre innenfor et gitt tidsrom for å få beholde godkjenningen? Hvor mange grønne punkter fikk vi? Fikk vi noen røde merknader som kan gjøre at vi mister godkjenningen?
TRINT er medlem av Abelia, NHO. Dette er vår arbeidsgiverorganisasjon. Abelia organiserer Forum for Friskoler som organiserer 33 friskoler med over 7000 elever, og som jevnlig samler rektorene fra alle medlemsskolene. I tillegg har vi gjennom Abelia «Network for International Schools» Her møter jeg andre rektorer fra andre internasjonale skoler, flere av dem kan ikke norsk. Dette er gode og trygge nettverk, vi kan diskutere både nasjonale og IB relaterte utfordringer. Det er godt at disse gruppene består av personer fra mange forskjellige land og verdensdeler. Det gir oss en unik innsikt i andre måter å drive skole. Gjennom dialog ser vi de sterke sidene ved den skandinaviske modellen og ideer til hvordan vi kan forbedre vår måte å se undervisning på. Ingen av oss hevder å ha funnet svaret på den beste modellen, men vi er åpne for innspill og diskusjoner som kan gi vår skoleledelse enda sterkere fokus på elevens læring og trivsel.
iTromsø 26.3.2010: Tromsø får internasjonal skole
Bladet Nordlys 12.6.2012: Åpnet opp skolen
Når Utdanningsdirektoratet godkjenner en IB skole har de også samtidig sagt at vi ønsker et mangfold av skoler, at de ønsker å legge til rette for skoler som ønsker å utføre en annerledes pedagogikk. At denne pedagogikken også har føringer må også tas til etterretning. Skolelederne ved IB-skoler kjenner IB sine krav og prøver etter beste evne å balansere IB-krav opp mot norske retningslinjer og føringer, vi vet hva som er forskjellig og vi setter stor pris på den friheten vi må ha for å gjøre ting forskjellig. Og denne friheten er viktig!
Tromsø er mangfoldig og friheten til å kunne utvikle seg i mange retninger er absolutt verdsatt i vårt samfunn!
TRINT bidrar til denne mangfoldigheten, vi tilbyr internasjonale og norske elever en annerledes utdannelse. En utdannelse som skal gjøre verden litt mindre, åpne grenser og øke muligheten for å bli en global verdensborger! Jeg er stolt over å ha vært med i utviklingen av Tromsø International School, og friheten til å gjøre ting annerledes blir mer og mer viktig framover ettersom skolen vokser og teknologien gjør verden mindre og mulighetene større.