Sosiale medier og valgkamp

Illustrasjonsfoto fra Pixabay.con

I denne valgkampen blir det uhyre spennende å studere hvordan partienes digitale valgkampanjer legges opp. Spesielt fordi pandemien gjør at det kan være sperrer for tradisjonell valgkampanjer. Eller som kommunikasjonssjef i Ap Ingrid Langerud sa et i intervju, – tastaturene vil erstatte løpesedler og roser!

Kom24.no 03.02.21: Slik skal Ap jobbe med å snu bildet av partiet

Etter at Barack Obamas presidentkampanjer i USA i 2008 (Yes We can!) og 2012 (Forward!), baserte seg på datatung bruk av sosiale medier og hvor valget i 2008 er blitt kjent som «Social Media Election», har norske politiske partier forsøkt og feilet seg gjennom å finne ut hva som fungerer i Norge. En rekke valgkamper er også blitt spådd til å endelig bli DET «sosiale medier-valget» også i Norge, men sosiale medier har ikke helt tatt over og klart å innfri forventningene. Det har også vært mange kommunikasjonsmessige «bommer» og jeg er ikke sikker på at alle partier har lært av disse til 2021…. (!)

Jeg er på linje og enig med professor i retorikk ved universitetet i Bergen Jens E. Kjeldsen, som mener tiltroen til sosiale medier er overdreven. Han har et vesentlig poeng i at det ikke er en ting eller type medier som er avgjørende. Derfor kan sosiale medier ha stor betydning, men det henger sammen med mye annet, og kan ikke alene avgjøre en valgkamp.

Kom24.no 16.6.21: Politisk sjarm i sosiale medier

Uke 23: For fjerde uke på rad er det FrP som skaper mest engasjement av partiene på Facebook, jfr. Analyse & Tall.

Det er også viktig at sosiale medier brukes på slik at det får kampanje-effekt, og ikke er kontraproduktiv. Dvs. at det brukes mye ressurser for å spre budskap til egen «filterboble» – som er et utrykk for at algoritmene som ligger bak sorterer ut informasjon som blir vist basert på informasjon om brukeren selv. Det som bekrefter egne synspunkter vises, mens motstand og korrigeringer blir «filtrert» bort. Filterboblen er usynlig for brukeren selv og ikke selvvalgt (hentet fra egen bachelor-oppgave om temaet). Dersom valgkampene blir rene «lik, del og kommenter» eget partis innlegg, så vil det være innlegg som har spredning i egne tilhengeres kanaler, mens det å vinne over nye velgere, skjer i liten grad. Klarer man ikke å bryte ut av egen filterboble, så må kampanjene kanskje være rettet inn mot å nettopp mobilisere egne velgere. Skal du bryte ut av filterboblen, må retorikk og kampanjeutrykk være annerledes og det må brukes tung satsning på annonsering og ikke minst annonse-segmentering. Det blir spennende å se!

For mange har nok fått en «sjokkdigitalisering» i løpet av pandemien, og er mer tilgjengelig på nett enn de var for bare ett år sia, som Jonas Stein ved UiT Norges arktiske universitet kommenterte, eller folk er så lei av å sitte foran dataskjermen at man heller har lyst å gå på noen folkemøter og heller holde avstand (NrK Troms 27.4.21).Det blir som sagt utrolig spennende å følge med, og se om partiene treffer bedre med de politiske samtalene gjennom digital valgkampanje i år.

NRK Troms og Finnmark 27.4.21: Valgkampen til årets stortingsvalg blir digital: Tida for store folkemøter kan være over

Jeg vil anbefale å følge analysebyrået Analyse &Tall hvor bl.a. Ingvild Endestad (fra Harstad) er partner, som har «spesialisert seg i å telle det som er vanskelig», og som følger den digitale valgkampen – uke for uke.

Den digitale valgkampen 2021 – fra analysebyrået Analyse&Tall

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.