Endelig enige – hurtigruten skal ligge i sentrum!

Hurtigruteskipet Nordkapp ved kai i Tromsø. (Foto: Pixabay.com)

Etter det som har vært en årelang uenighet mellom Tromsø havn KF og Hurtigruten AS, kom vi torsdag 21.12 endelig til enighet. Det synes jeg er en skikkelig gladnyhet. For egen del er «tusen tonn» løftet av skuldrene mine.

Tromsø Havn KF og Hurtigruten AS ble i går etter en tids konstruktive forhandlinger, enige om pris og tjenester i Tromsø. Det betyr at i april 2018 anløper Hurtigruten den nyåpnede terminalen på Prostneset i sentrum.

Det har vært en langvarig uenighet mellom Tromsø havn og Hurtigruten knyttet til priser og betingelser i Tromsø. Dette er nå løst gjennom reelle forhandlinger, som jeg som styreleder ledet på vegne av Tromsø Havn, mens Tor Geir Engebretsen, Hurtigrutens konserndirektør for maritime operasjoner, hadde tilsvarende rolle hos Hurtigruten AS.

Vi som parter inngår nå en avtale som regulerer pris og tjenestekjøp knyttet til selskapets rundt 710 anløp i havnen årlig, fram til utløpet av Kystruteavtalen. For egen del er jeg veldig glad for å endelig kunne konstatere at vi har sikret et sentrumsnært anløp av Hurtigruten. Det er gledelig for oss i havnen, men ikke minst for Tromsø sentrum – både for arbeidsplassene i reiselivet og i handelsstanden. Med den nye terminalen på Prostneset vil sentrum, næringslivet og tilbudet til besøkende få et betydelig løft. Det er også gledelig for Tromsø kommune som er havnas eier – at dette bidrar til den betydelige byutviklingen som skjer i sentrum. Men også i diskusjonen om å utvikle Tromsø som en reiselivs-destinasjon.

iTromsø 21.12.17: Hurtigruten flytter ikke ut av sentrum
NRK Troms 21.12.17: Endelig enighet i årelang Hurtigrute-strid
Bladet Nordlys 21.12.17: Hurtigruten flytter ikke ut av sentrum. Har fått rabatter av Tromsø havn i ny avtale

Detaljene i avtalen vår er av konkurranserettslige grunner unntatt offentlighet, men innebærer at Hurtigruten som en betydelig maritim aktør i Tromsø med to daglige anløp får en rabattert pris som storkunde. Avtalen regulerer prisen gjennom en omforent indeks, i perioden fram til utløpet av Kystruteavtalen. Som jeg sa til media allerede i juni 2017, så har vi forståelse for at Hurtigruten som kommersiell aktør har behov for forutsigbarhet. Dette har de nå fått gjennom denne avtalen.

Hurtigruten Polarlys. (Foto: Pixabay.com)

Forhandlinger er alltids utfordrende. Også i disse forhandlingene var dt stor avstand og begge parter strakk seg langt for å få dette til. Men det viktigste for partene er at det nå er lagt til rette for et konstruktivt samarbeid fremover, til det beste for Tromsø. For egen del har det vært utfordrende og lærerikt å få ta del i disse forhandlingene. Men også slitsomme og nervepirrende. Det har vært veldig mange som har hatt sterke meninger om dette, og jeg har sjelden fått så mange tilbakemeldinger, som i denne saken. Noen har ment at havna skulle ofre alt for å få hurtigruten til å gå til sentrum, mens andre har ment at vi aldri måtte gi oss for det som disse mente var «et multinasjonalt» selskap.

Vi vet også at denne saken har vært viktig for næringslivet i sentrum, for kommunen og for media. Men også for mange vanlige innbyggere, som også oppfatter at hurtigruten er en viktig de av Tromsø sentrum. Så uansett ville nok noen bli skuffet, og utgangen kunne få stor betydning for enkelte aktører. Derfor har jeg hatt noen uker, hvor man har følt presset og sovet litt dårligere enn vanlig. Derfor var det godt å kunne sove skikkelig, uten særlige bekymringer i natt.

Jeg mener uansett at vi nå har sikret at hurtigruten skal seile til og fra Prostneset havneterminal de nærmeste årene er en skikkelig glad sak. Jeg gleder meg til å stå på kaia i april, når det første hurtigruten kommer seilende inn til kai 7 og den nybygde terminalen.

 

Har du kommentarer eller innspill eller bare vil få nyheter om oppdateringer om bloggen min- gå inn her:

www.facebook.com/JarleHeitmann

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *