Søviknes sjokkerer om landstrøm

Landstrøm i norske havner? Foto: Enova

Skip som ligger i norske havner har like store partikkelutslipp som hele den norske personbilparken. Så har du i tillegg utslipp av store mengder NOx og CO2. Da er det sjokkerende å ha en olje- og energiminister som er sjokkerende tafatt når det gjelder landstrøm.

Når et skip kommer til for eksempel Tromsø havn, har skipet et betydelig behov for strøm selv om det ligger til kai. Strømmen går til belysning, ventilasjon, varme og drift av tekniske installasjoner. Den vanlige måten å produsere denne strømmen, er gjennom eget kraftverk, som drives av hjelpemotorer som bruker diesel eller annen form for fossilt drivstoff. Dette fører igjen til utslipp som påvirker miljøet, både lokalt hvor båten ligger og globalt.

MSC Preziosa ved kai i Brevika. Foto: Jarle Heitmann

Kunne man erstattet denne elektrisiteten med landstrøm, som kommer fra det vanlige kraftnettet på land, bruker man i stedet ren fornybar energi, som i all hovedsak er produsert fra vannkraft i Norge. Det er åpenbart at det skadelige miljøutslippene i havnene vil gå ned.

Sysla Maritim 2.11.17: refser Søviknes for manglende satsing på landstrøm
KS bedrift 1.11..17: Utnyttelse av landstrøm krever en annen tilnærming

Noen fakta kan illustrere det: Et cruiseskip bruker ca. 30 tonn drivstoff pr. døgn ved kai-ligge. Det tilsvarer utslippet til ca. 13 000 biler.  Å bygge ut landstrøm i de 28 største havnene vil kunne spare Norge for utslipp av 356.000 tonn CO2 i året. Det tilsvarer utslippene fra en stor industribedrift, som Statoils metanolfabrikk på Tjeldbergodden eller Heidrun-plattformen i Norskehavet.

Med landstrøm vil man kutte disse utslippene og i tillegg vil de være økonomisk bærekraftig. Det konkluderes i rapporten- «Bedre klima og smartere økonomi Landstrøm i norske havner – en mulighetsstudie«, som er utarbeidet av Bellona, Siemens, Nelfo og Elektroforeningen.

EU vedtok i 2014 et nytt krav om at alle viktige havner må ha landstrøm etablert innen 2025. Dette vil få betydning for oss, slik at vi er nødt i de viktigste norske havnene – som Tromsø havn – til å tilpasse oss.

Da er det sjokkerende, at vi har en olje- og energiminister i Terje Søviknes (FrP) som i Stortingets spørretime 27.10.17, i praksis stilte seg negativ til landstrømanlegg for cruiseskip. At en olje- og energiminister har en slik tilnærming er sjokkerende tafatt og svakt.

Cruiseskipet Viking Sky forlater Tromsø etter dåpsseremonien her 22.6.17.

Skal vi som nasjon, region og ikke minst som kommune kunne bidra til å oppfylle Paris-avtalen, så må alle muligheter prøves. Ingenting må utelates. Landstrøm vil gi dokumenterbare miljøgevinster og i takt med internasjonale krav, så vil det faktisk være lønnsomt også. Innen to år vil Tromsø havn KF kunne tilby landstrøm på alle våre kaier og til de aller fleste fartøyene. I dag leverer vi strøm tilsvarende årsforbruket på ca. 60 husstander.

iTromsø 27.6.17: Havna får over 7 millioner i støtte til landstrøm
Å få cruisefartøy over på landstrøm, vil helt klart kreve så store effekter, at en investering ikke vil kunne forsvareres uten at det statlige nivået er med på en betydelig med-finansiering. Vi i Tromsø kommune og Tromsø Havn ønsker å satse, men når vi har en olje- og energiminister som går «baklengs inn i fremtiden» med sine uttalelser, og manglende tro på landstrøm, vil denne satsningen blir mye vanskeligere. Håpet er at Søviknes tar til fornuft og innser at landstrøm til cruiseskip presser seg frem, og at det er den eneste løsningen på sikt.

www.facebook.com/JarleHeitmann

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *