Viktig milepæl i Breivika havn nord

Breivika Nord sett fra nord, med fryseterminal og kontor/verkstedhall
Breivika Nord sett fra nord, med fryseterminal og kontor/verkstedhall

Tromsø havn og Tromsø kommune som eier har nådd en svært viktig milepæl, for å tiltrekke seg attraktiv næringsvirksomhet og skape nye kanaler ut mot verden.

Tromsø havn KF har sammen med Troms fylkeskommune nå fremmet en viktig detaljreguleringsplan for Breivika havn nord. Samtidig ble den 100 meter lange kaien som vi har bygd overlevert.I formannskapsmøtet 7.2.17 ble planen sendt ut på 6 ukers offentlig ettersyn. Det vi ønsker å gjøre i Breivika Nord er å legge til rette for etablering av bussdepot med servicefunksjoner. Det innebærer oppstillingsplasser for 165 busser og 100 parkeringsplasser for ansatte og kunder. Det legges også til rette for at Fiskernes Agnforsyning og Eimskip skal flytte og reetableres i Breivika, gjennom at det åpnes for at det kan etableres en fryse- og logistikkterminal med en grunnflate på til sammen ca. 24 000 m2, samt etablering av et servicebygg på 1400 m2, nærmest kaia.

Her finner du alle sakspapirer i Formannskapssak 31/17: Plan 1841 – Detaljregulering for Breikva Havn Nord til høring og offentlig ettersyn
Tromsø Havn KF 31.1.17: Kaibygging i Breivika Nord

Etablering av næringsvirksomhet
Grunnen til at dette er n viktig milepæl, er at spesielt med fryselager og logistikkterminal, legger vi til rette for etablering av næringsvirksomhet. Det vil være et attraktivt område for en rekke typer næringer. For eksempel er Tromsø nå i stand til å være attraktive for Biotek-selskapet Calanus i Tromsø, som  vurderer å bygge fabrikk til 150 millioner kroner. En slik lokalisering forutsetter nærhet til et fryselager. Calanus legger til grunn at Eimskip (Tromsø-terminalen) som nå er i Hansjordnesbukta vil flytte til Breivika. Vi har nå nådd en milepæl hvor vi ser at dette nå kan løses. En slik logistikk, samtidig som vi i nær fremtid, ser for oss å løse de trafikale utfordringene i området, vil ytterliggere forsterke attraktiviteten i området.

En kanal mot verden

Møte med Jonathan Nass, som er chairman for Port of Portland (Maine),
Møte med Jonathan Nass, som er chairman for Port of Portland (Maine),

Ved at Eimskip flytter og det blir fryserlager, åpner det seg mange muligheter ut mot skipstransport. Eimskip har en rekke ruter som går ut mot Europa og over til Island og USA. Spesielt den «grønne» linja som går over til USA er interessant. I januar hadde jeg et spennende møte med Jonathan Nass (republikaner), som er chairman for Port of Portland (Maine), USA. Han ville treffe meg, som har samme posisjon i Tromsø Havn KF. Det som er spennende med Portland, er at de har gjort store investeringer i sin havn, bl.a. med egen fryseterminal. De jobber nå for å skape kontakt med andre havner i den arktiske regionen. De har gjort en så bra jobb, at det har overtatt rollen som viktigste havn for Eimskip på østkysten. Vi snakket om at Tromsø og Portland derfor kan samarbeide om å skape mer sjøtransport av varer og mennesker, mellom havnene våre eller i det nettverket som skapes videre fra våre havner. Portland er den nærmeste havna i USA til Nord-Europa og vår arktiske region. Derfra kan varer og mennesker enkelt skipes videre til

Rutekart for Eimskip-konsernet.
Rutekart for Eimskip-konsernet.

det amerikanske markedet, f. eks. fisken som fanges utenfor kysten. Tilbake fra USA kan en rekke varetyper fraktes på en konkurransedyktig måte til Norge. Dermed kan vi jobbe med å videreutvikle denne viktige kanalen mot verden. Sjøtransport blir stadig viktigere, og vi ønsker å få mer av godset i nord over på sjø fra vei. Det vil være mye mer miljøvennlig, men det vil også være billigere for kundene.

Det skjer mye spennende i Tromsø havn for tiden. Fiskerihavna er i full drift og nå har vi altså nådd en ny viktig milepæl.

 

 

 

2 thoughts on “Viktig milepæl i Breivika havn nord

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *